FOTOĞRAF & YORUM
Bu başlık altında yazıyorum,bir süredir.
Değerlendirme için bakıyorum.
Fotoğraflar cep telefonu için hazırlanmış sanki.
Yanılıyormuyum bilmiyorum.
Özenle bakınca PC den,
hayal kırıklığı yaşıyorum.
Minik ekranda sıkıştırılmış kareler,
o kadar güzel görünüyor ki.
Bir on dakikalığına,
zaman ayırılırsa,beğenmek kolay.
Kusuruma bakmayın !
O kadar kolay değil !
Şüpheye düşüp de,
başka adreslerde kontrol de ettim.
Sonuç hayal kırıklığı...
Ne kadar kolaya adapte olmuşuz.
Yine yeniden,bir başka aktarımdayız.
On dakika değil ama.
Kusuruma bakmayın !
O kadar kolay değil !
Ya ne yaptığımızı bilmiyoruz.
Yada o kadar önem veriyoruz.
Ya ego peşinde koşuyoruz.
Yada neyin peşindeyiz,bilmiyoruz...
Kusuruma bakmayın !
Yada bakın,ne yapayım...
***
Değerlendirme için bakıyorum.
Fotoğraflar cep telefonu için hazırlanmış sanki.
Yanılıyormuyum bilmiyorum.
Özenle bakınca PC den,
hayal kırıklığı yaşıyorum.
Minik ekranda sıkıştırılmış kareler,
o kadar güzel görünüyor ki.
Bir on dakikalığına,
zaman ayırılırsa,beğenmek kolay.
Kusuruma bakmayın !
O kadar kolay değil !
Şüpheye düşüp de,
başka adreslerde kontrol de ettim.
Sonuç hayal kırıklığı...
Ne kadar kolaya adapte olmuşuz.
Yine yeniden,bir başka aktarımdayız.
On dakika değil ama.
Kusuruma bakmayın !
O kadar kolay değil !
Ya ne yaptığımızı bilmiyoruz.
Yada o kadar önem veriyoruz.
Ya ego peşinde koşuyoruz.
Yada neyin peşindeyiz,bilmiyoruz...
Kusuruma bakmayın !
Yada bakın,ne yapayım...
***
Işık
Her şeyin başlangıç ve sonunun koşulu,
hayat kaynağının ve insan varlığının vazgeçilmez yoldaşı.
Başlangıcımız ve sonumuz konusunda söz sahibi mercilerin,
gerçek olmayanı yakan ışık,
cahilliği aydınlatan ışık,
yeniden dirilişi meydana getiren ışık,
hayata açılan ışık olarak değerlendirme yapılması mümkün olabilir.
Hep ışık çevresinde yada ışıksızlık çevresinde,
karanlık oda yada güvenli gölgeler çevresinde,
hemen her zaman ışık,
var olduğu veya olmadığı alana,
anlam vermek üzere kullanılır,tasarlanır.
Dolunay;
Işığı kozmik,soğuk,pek kırılgan,
aynı zamanda yumuşaktır.
Aydınlanmayan loş alanların olduğu,
ürkek gölgelerin varlığı dikkati çeker.
Yapılar,kayalar ve diğer mucizevi görüntüleri,
karanlığın içinden oyup çıkartır.
Şaşırtıcı,ırak,belirsiz,hayranlık uyandıran tanımlara olanak sağlar.
Güneş ışığı;
Kayarak küçük pencerelerden bile içeriye süzülen,
kapıları aşan,duvarları parçalayan,peyzajı sahiplenen,
ona hükmeden,onu kurutan,onu kuraklığa terk eden,
onu sonsuza taşlaştıran güneşin uzantısı.
Gölgelerin nadir olarak bulunduğu tüm bu yerlerde,
güneşin kocaman kaynağından yayılan ışık,
kaynağından fışkırır,çıplak akar,acımasızca gözleri kör eder,
akciğerleri kavurur,bedenleri sahiplenir,yaşamı olanaksız kılar.
Herkes bir yerlere saklanır.
Kimisi dalların arasına gizlenir,kimisi dağların gölgesine sığınır,
kimi çadırlar kurar,yapay gölgeler icat eder.
Kimi korunmak için kulübeler,kimi evler inşa eder.
Hepsi de ışık yığınını süzmeye,yavaşlatmaya,
yönlendirmeye,denetlemeye çalışır.
Güneşin yükseklerden inmesini beklemek,taşların soğumasını istemek,oraya buraya gölgeler düşmesini istemek...
O harikulade ağır karanlığın içinde yaşıyor ve hareket ediyorsanız,tıpkı denetlenen ve sahiplenilen olası bir rüyada iseniz.
Görsel bir çehreden çok,
sürprize ve ilginçliğe önem veriyorsunuzdur.
Karanlıkta varoluş,
alışkanlıkların denetiminden kurtulmuş,
bilinçaltınızda yenilenme yaşıyorsunuzdur.
Varoluşun az yada çok avunduruculuğu,sizi anılarınızda sürekli bir akışa itecektir.
Zaman artık sorun olmaktan çıkmış ve varoluş kuşkularınızdan arınmıştır.
Eğer sonradan bir nedenle daha fazla ışığa ihtiyacınız var ise,
odanın dışa bakan kapısını açmak elinizdedir.
Kapıyı açmak, içeri dolan ışık patlaması ile körleşmek,
gerçeğin görüntüsünü fazlasıyla öne sürmek,
kendi ölçeklerinin ötesinde devleştirmek demektir.
Işığı az çok süzülerek,tehditine karşı süzmek,
sizi rahatlamış hissettirecek,
düş kurmanızı elinizden almayacaktır.
Kendimiz görünmeden,
dışarıda neler olup bittiğini anlamak,
gözleme anlamına gelebilir.
Tehlikeye atılmadan,dışarıda neler olup bittiğini anlamak,
kestirme yada temkinli olma hissini arttıracaktır.
Keskin ışığın yanı sıra,süzülen,dağınık ve titrek milyonlarca parçacık ışık ve gölge karışımı altında.
Sıcacık sarıp sarmalayan,saf,karşı konulabilir,
koruyucu ve dinginleştirici,her şeyi sevgi dolu kucaklayan,yumuşak bir aydınlıktır.
Boğucu karanlığın ötesinde,anlaşılabilir bir aydınlık,her türlü geçişe kucak açacaktır.
Karanlık ve yer yer süzülen ışığa maruz mekanlar,
ulaşılması,sahiplenilmesi ve hiç terk edilmemesi gereken,
görsel sığınma yerleridir.
Tıpkı kar fırtınasında evin terk edilmemesi gibi.
Gölgenin kullanımı,ışığın kullanımı ile birleşince,
buluşlar kataloğu genişler.
Amacı sadece gölge yaratmak olan sayısız mimari yapıt,
(ev,saray,tapınak vs.)
gizemli bir gölge ile varoluşun anlaşılmaz yapısı için,
gerçek bir metafor halini alan gölge dikkati fazlasıyla çeker.
Işık ve gölge beraber kullanılınca metaforlar çoğalır,
figüratif nesne,hatta açık figüratif bir sistem,
yeniden oluşturulan bir lisan halini alır.
Işık ve gölge,bir anlamda biçimlere indirgenmeye başlar.
Işık kullanımı nicelikler dengelendiğinde,
yalın ve genel bir ergonomi düşüncesi uygulandığında,
işte o zaman,ışığın özenli kullanım teknikleri gündeme gelir.
(Kaynak; Ettore Sottsass)
***
Her şeyin başlangıç ve sonunun koşulu,
hayat kaynağının ve insan varlığının vazgeçilmez yoldaşı.
Başlangıcımız ve sonumuz konusunda söz sahibi mercilerin,
gerçek olmayanı yakan ışık,
cahilliği aydınlatan ışık,
yeniden dirilişi meydana getiren ışık,
hayata açılan ışık olarak değerlendirme yapılması mümkün olabilir.
Hep ışık çevresinde yada ışıksızlık çevresinde,
karanlık oda yada güvenli gölgeler çevresinde,
hemen her zaman ışık,
var olduğu veya olmadığı alana,
anlam vermek üzere kullanılır,tasarlanır.
Dolunay;
Işığı kozmik,soğuk,pek kırılgan,
aynı zamanda yumuşaktır.
Aydınlanmayan loş alanların olduğu,
ürkek gölgelerin varlığı dikkati çeker.
Yapılar,kayalar ve diğer mucizevi görüntüleri,
karanlığın içinden oyup çıkartır.
Şaşırtıcı,ırak,belirsiz,hayranlık uyandıran tanımlara olanak sağlar.
Güneş ışığı;
Kayarak küçük pencerelerden bile içeriye süzülen,
kapıları aşan,duvarları parçalayan,peyzajı sahiplenen,
ona hükmeden,onu kurutan,onu kuraklığa terk eden,
onu sonsuza taşlaştıran güneşin uzantısı.
Gölgelerin nadir olarak bulunduğu tüm bu yerlerde,
güneşin kocaman kaynağından yayılan ışık,
kaynağından fışkırır,çıplak akar,acımasızca gözleri kör eder,
akciğerleri kavurur,bedenleri sahiplenir,yaşamı olanaksız kılar.
Herkes bir yerlere saklanır.
Kimisi dalların arasına gizlenir,kimisi dağların gölgesine sığınır,
kimi çadırlar kurar,yapay gölgeler icat eder.
Kimi korunmak için kulübeler,kimi evler inşa eder.
Hepsi de ışık yığınını süzmeye,yavaşlatmaya,
yönlendirmeye,denetlemeye çalışır.
Güneşin yükseklerden inmesini beklemek,taşların soğumasını istemek,oraya buraya gölgeler düşmesini istemek...
O harikulade ağır karanlığın içinde yaşıyor ve hareket ediyorsanız,tıpkı denetlenen ve sahiplenilen olası bir rüyada iseniz.
Görsel bir çehreden çok,
sürprize ve ilginçliğe önem veriyorsunuzdur.
Karanlıkta varoluş,
alışkanlıkların denetiminden kurtulmuş,
bilinçaltınızda yenilenme yaşıyorsunuzdur.
Varoluşun az yada çok avunduruculuğu,sizi anılarınızda sürekli bir akışa itecektir.
Zaman artık sorun olmaktan çıkmış ve varoluş kuşkularınızdan arınmıştır.
Eğer sonradan bir nedenle daha fazla ışığa ihtiyacınız var ise,
odanın dışa bakan kapısını açmak elinizdedir.
Kapıyı açmak, içeri dolan ışık patlaması ile körleşmek,
gerçeğin görüntüsünü fazlasıyla öne sürmek,
kendi ölçeklerinin ötesinde devleştirmek demektir.
Işığı az çok süzülerek,tehditine karşı süzmek,
sizi rahatlamış hissettirecek,
düş kurmanızı elinizden almayacaktır.
Kendimiz görünmeden,
dışarıda neler olup bittiğini anlamak,
gözleme anlamına gelebilir.
Tehlikeye atılmadan,dışarıda neler olup bittiğini anlamak,
kestirme yada temkinli olma hissini arttıracaktır.
Keskin ışığın yanı sıra,süzülen,dağınık ve titrek milyonlarca parçacık ışık ve gölge karışımı altında.
Sıcacık sarıp sarmalayan,saf,karşı konulabilir,
koruyucu ve dinginleştirici,her şeyi sevgi dolu kucaklayan,yumuşak bir aydınlıktır.
Boğucu karanlığın ötesinde,anlaşılabilir bir aydınlık,her türlü geçişe kucak açacaktır.
Karanlık ve yer yer süzülen ışığa maruz mekanlar,
ulaşılması,sahiplenilmesi ve hiç terk edilmemesi gereken,
görsel sığınma yerleridir.
Tıpkı kar fırtınasında evin terk edilmemesi gibi.
Gölgenin kullanımı,ışığın kullanımı ile birleşince,
buluşlar kataloğu genişler.
Amacı sadece gölge yaratmak olan sayısız mimari yapıt,
(ev,saray,tapınak vs.)
gizemli bir gölge ile varoluşun anlaşılmaz yapısı için,
gerçek bir metafor halini alan gölge dikkati fazlasıyla çeker.
Işık ve gölge beraber kullanılınca metaforlar çoğalır,
figüratif nesne,hatta açık figüratif bir sistem,
yeniden oluşturulan bir lisan halini alır.
Işık ve gölge,bir anlamda biçimlere indirgenmeye başlar.
Işık kullanımı nicelikler dengelendiğinde,
yalın ve genel bir ergonomi düşüncesi uygulandığında,
işte o zaman,ışığın özenli kullanım teknikleri gündeme gelir.
(Kaynak; Ettore Sottsass)
***
Sanat da ''ışık gölge oyunu'',ışıkla gölge arasındaki güçlü kontrast ile nitelendirilir.
Genelde , tüm kompozisyonu etkileyen koyu kontrastlar kullanılır.
Ayrıca,sanatçılar ve sanat tarihçileri tarafından kullanılan ve insan vücudu gibi üç boyutlu objelerde hacim duygusunu yakalamak için,
ışığın kontrastlarının kullanılmasını tanımlayan teknik terimdir.
Daha spesifik kullanımları arasında ''ışık gölge gravürü''vardır.
Bu terim her biri farklı renkte mürekkep kullanan,farklı kalıplarda basılmış renkli gravürlerde kullanılır.
''Işık gölge çizimleri'' terimi ise,karanlık ortamda,beyaz vurguyla yapılan,renkli kağıttaki çizimler için kullanılır.
Sinema ve fotoğrafta ki ışıklandırmalarda kullanılan benzer efektlere de ''ışık gölge oyunu''denir.
***
Genelde , tüm kompozisyonu etkileyen koyu kontrastlar kullanılır.
Ayrıca,sanatçılar ve sanat tarihçileri tarafından kullanılan ve insan vücudu gibi üç boyutlu objelerde hacim duygusunu yakalamak için,
ışığın kontrastlarının kullanılmasını tanımlayan teknik terimdir.
Daha spesifik kullanımları arasında ''ışık gölge gravürü''vardır.
Bu terim her biri farklı renkte mürekkep kullanan,farklı kalıplarda basılmış renkli gravürlerde kullanılır.
''Işık gölge çizimleri'' terimi ise,karanlık ortamda,beyaz vurguyla yapılan,renkli kağıttaki çizimler için kullanılır.
Sinema ve fotoğrafta ki ışıklandırmalarda kullanılan benzer efektlere de ''ışık gölge oyunu''denir.
***
Bu haftanın konuğu Sadık Arslan.
Güzel bir ters ışık çalışması ile leke özelliğini iyi kullanmış.
Yerleşimi,ışığı,kontrastı,derinlik hissi,
etkileyici renk özelliği ve sadeliği sayesinde,
güzel bir görselini bizler ile paylaşmış.
Çekim saatlerinin ne kadar önemli olduğunu vurguluyor.
Güzel bir ters ışık çalışması ile leke özelliğini iyi kullanmış.
Yerleşimi,ışığı,kontrastı,derinlik hissi,
etkileyici renk özelliği ve sadeliği sayesinde,
güzel bir görselini bizler ile paylaşmış.
Çekim saatlerinin ne kadar önemli olduğunu vurguluyor.
Teşekkürlerimle...
Selam,sevgi ve saygı ile...
Selçuk Özgüleryüz
Yorumlar
Yorum Gönder